Heb je een schadegeval?

We helpen je graag persoonlijk verder.


Heb je een schadegeval? Dan helpen we je graag verder bij ons op kantoor of telefonisch. Hieronder kan je alvast een aantal interessante schadeformulieren downloaden voor een vlotte opvolging van je schadedossier.

Nóg makkelijker en efficiënter is om het schadegeval aan te geven via KBC Mobile of KBC Touch zodat je - voor heel wat schadedossiers - dit ook eenvoudig kan opvolgen via de digitale app! 


Wil je er graag wat meer informatie over? Bel of mail ons gerust en we bekijken graag met jou de mogelijkheden!

Geef je schade aan via KBC Touch of KBC Mobile

Meld je aan in KBC Mobile of KBC Touch en kies het domein waarvoor je aangifte wil doen (in Mobile onder 'Mijn KBC' - 'Verzekeringen'). Selecteer daarna de verzekering waarvoor je schade wil aangeven.

Bijstand nodig?

Pech onderweg of heeft je schadegeval onmiddellijk en dringend bijstand nodig? Dan kan je 24/24 en 7 dagen op 7 terecht bij het Callcenter van KBC-bijstand (VTB - VAB) op het nummer +32 (0)16 24 24 24.

Welke informatie moet je voorzien?


Om je zo goed mogelijk verder te helpen, hebben we het volgende van je nodig:

  • De datum waarop je schade leed of de datum van je ongeval
  • Een korte omschrijving van de schade: waterschade, glasbreuk, schade door brand, ... 
  • Gegevens van de eventuele tegenpartij (naam van klant + verzekeringsmaatschappij en eventueel polisnummer)
  • Foto’s en eventueel andere bewijsstukken die de schade aantonen
  • Eventuele (gedetailleerde) offertes voor de herstelling van de schade.
    Als er geen tegenpartij betrokken is bij de schade, weet dat je ook op ons eigen herstelnetwerk kan terugvallen!
  • Je rekeningnummer voor eventuele terugbetaling
  • Of je btw-plichtig bent of niet (je kan dit eventueel navragen bij je boekhouder) -> het document voor de BTW-verklaring kan je hieronder downloaden!

Bezorg ons alle informatie via mail, geef het door via KBC Mobile/KBC Touch of contacteer het KBC-callcenter (016 24 24 24) en wij doen de rest!

Invullen Europees aanrijdingsformulier 

Dankzij de gerichte vragen op het Europees aanrijdingsformulier (EAF) kunnen verzekeraars snel uitmaken wie waarvoor aansprakelijk is. Je kan onderaan dit bericht een EAF downloaden.

- Deel 1: de voorkant, die door beide partijen moet worden ingevuld op het moment van het ongeval.
- Deel 2: de achterkant die je moet invullen vooraleer je het formulier aan jouw verzekeraar afgeeft.

In het eerste deel zijn er twee aparte gedeeltes (A en B, één voor elke chauffeur), een centrale kolom waar kruisjes moeten gezet worden en tot slot een vakje waarin een schets kan gemaakt worden van het ongeval. Besteed voldoende aandacht aan de schets en aan de plaatsing van de kruisjes aangezien die bepalend zijn voor de schaderegeling!

Indien het EAF is ingevuld en je bent akkoord, is het belangrijk dat beide partijen het document tekenen. 
Ben je niet akkoord maar geraak je er met de tegenpartij niet meteen uit? Teken het EAF dan níet en neem contact met ons op. We bekijken dit graag verder met je!

Bij een verkeersongeval

Bezorg ons zo snel mogelijk: 

  • Het ingevuld Europees aanrijdingsformulier
  • Nummer van het eventuele proces-verbaal
  • Kopie van jouw verklaring aan de politie 

Kwetsuren? 

  • Raadpleeg een arts (spoedarts of huisarts).
  • Bewaar de medische attesten, maak een kopie van alle dokters en apothekersrekeningen en een overzicht van alle kosten.
  • Vond het ongeval op weg van of naar het werk plaats? Verwittig dan je werkgever. 

Word je gedagvaard voor de politierechtbank? Bezorg ons: 

  • Een kopie van de dagvaarding
  • Naam en adres van je advocaat (indien geweten)
  • Kopie van de vaststelling van overtreding (die ontvang je per post na de overtreding)


Bij een hospitalisatie

Vanaf 3 maanden vóór de opnamedatum kan je aangifte doen Je kan dat eenvoudig ingeven in KBC Touch of Mobiel óf je kan bellen naar het callcenter op het nummer 016 24 24 24 (werkdagen van 8 tot 12 uur en van 13 tot 17 uur).

Hou alvast volgende informatie bij de hand:

  • Naam van de persoon in het gezin dat wordt opgenomen - AssurCard-nummer (enkel bij aangifte bij Callcenter)
  • Reden (aandoening) van de opname
  • Naam van het ziekenhuis
  • Opnamedatum
  • Rekeningnummer waarop de kosten moeten worden teruggestort

De meeste opnames kan je aangeven in KBC Mobile of in KBC Touch zoals een bevalling, een ongeval, een ingreep of behandeling van ziekte.

In slechts enkele gevallen kan je niet anders dan inbellen zoals een hospitalisatie in het buitenland, een thuisbevalling of als je hospitalisatieverzekering niet zichtbaar is in de app. We helpen je graag verder!